خانه / شیشه / شیشه دوجداره دودی چیست؟

شیشه دوجداره دودی چیست؟

در سال‌های اخیر، استفاده از شیشه‌ دوجداره در نمای ساختمان و دکوراسیون‌های داخلی بسیار مورد توجه طراحان و معماران قرار داشته است. شیشه‌ها می توانند علاوه بر تامین کردن نور محیط، باعث ارتباط بصری داخل ساختمان با محیط بیرونی شوند، به همین دلیل از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. رنگ‌های گوناگونی از شیشه‌ها در بازار وجود دارد و به همین خاطر شیشه های دوجداره نیز مانند شیشه‌های معمولی در رنگ های مختلفی تولید می‌شوند. در بین رنگ‌های تولید شده، شیشه دوجداره دودی برای پنجره‌ها بسیار پرطرفدار شناخته شده است.

با داشتن شناخت صحیح از نور و انتخاب شیشه مناسب می‌توان بر زیبایی فضا، آرامش ساکنین و هزینه‌های سرمایش و گرمایش ساختمان، تاثیر قابل توجهی گذاشت. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی انواع شیشه دودی برای پنجره‌های دوجداره بپردازیم.

امروزه استفاده از شیشه‌های دوجداره به ویژه در نمای خارجی ساختمان‌ها بسیار مرسوم شده است. با توجه به قانون جدیدی که شهرداری شهرها پیرامون اجباری بودن نصب پنجره‌های دوجداره در ساختمان‌ها تازه‌ساز تصویب کرده است، هر روز شاهد استفاده بیشتر از شیشه‌های دوجداره به عنوان نمای ساختمان‌ها هستیم.

پرطرفدارترین نوع شیشه دوجداره برای نمای ساختمان‌ها و پنجره‌ها، شیشه‌های دودی هستند. البته باید توجه داشت که دو نوع شیشه تیره‌رنگ وجود دارد. شیشه برنز و دودی، دو نوع از پرکاربردترین شیشه‌های دوجداره برای پنجره‌ها هستند که معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.

باید توجه داشته باشیم، که شیشه دودی با شیشه برنز متفاوت است. در واقع شیشه دوجداره دودی، نوعی شیشه با رنگی مایل به مشکی است، اما شیشه برنز رنگی مایل به قهوه‌ای تیره دارد. بنابراین هنگام سفارش شیشه دوجداره دودی، باید حتما این نکته را در نظر گرفت.

شیشه دوجداره دودی و برنز به دلیل رنگ تیره‌ای که دارند، بیشتر در نماهای ساختمانی و پنجره‌های رو به نما مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته در صورتی که از این نوع شیشه‌های دوجداره در ساختمان استفاده کنیم، به راحتی نمی‌توان داخل ساختمان را مشاهده کرد.

چرا بهتر است از شیشه رنگی و دودی استفاده کنیم؟

در استفاده از پنجره دوجداره با شیشه دودی، مهم‌ترین نکته به کاربری پنجره دوجداره مربوط می‌شود. به عنوان مثال در محیط‌های تجاری و مسکونی بهتر است از شیشه های دوجداره ساده یا شفاف استفاده کرد، اما در محیط‌های اداری برای جلوگیری از دید داشتنِ داخل خانه و ورود نور کمتر در داخل ساختمان، اغلب باید از پنجره‌های دوجداره با شیشه‌های دودی یا رنگی استفاده کنیم.

علاوه بر این‌ها، در مناطق جغرافیایی سردسیر برای استفاده از حداکثر تابش نور خورشید و جذب گرما معمولا از شیشه‌های شفاف یا ساده دوجداره استفاده می‌کنند. اما در مناطق جغرافیایی گرم و کویری که تابش نور خورشید به صورت مستقیم و طولانی مدت می‌باشد، برای جلوگیری از ایجاد گرمای فراوان بهتر است به سراغ شیشه‌های دوجداره دودی برویم. این دسته از شیشه‌ها بهترین گزینه برای ساختمان‌های مناطق گرمسیری است، زیرا از میزان نفوذ نور خورشید به داخل ساختمان می‌کاهد.

البته نباید فراموش کرد، که برقراری هماهنگی و هارمونی بین رنگ شیشه‌های دوجداره پنجره و معماری ساختمان اهمیت فراوانی دارد. مثلا در ساختمان‌هایی که از ورق نقره‌ای کامپوزیت به عنوان نما استفاده شده است، اغلب از پنجره دوجداره با شیشه دودی استفاده می‌شود. همچنین در نماهایی که تلفیقی از چوب، شیشه و آجر می‌باشند نیز، نصب پنجره دوجداره با شیشه دودی می‌تواند بسیار کاربردی و زیبا باشد.

شیشه دودی دوجداره چگونه تولید می‌شود؟

از آنجا که در شیشه‌های دوجداره، معمولا دو شیشه روی هم قرار می‌گیرد، برای تولید آن‌ها ابتدا باید دو شیشه دودی را با اندازه ی یکسان برش دهند. اگر این شیشه‌ها کاملا و دقیقا هم‌اندازه نباشند، هنگام نصب در داخل فریم تعبیه شده، به طور کامل در داخل پنجره دوجداره قرار نخواهد گرفت و عایق‌بندی آن به هم می‌ریزد.

پس از برش شیشه‌ها، باید اسپیسرهایی با ضخامت مناسب برش داده شود. ضخامت اسپیسرها بستگی به اندازه شیشه‌هایی دارد، که برش داده شده است. در مرحله بعدی، مواد ضد رطوبت درون اسپیسر تزریق می‌شود. برای این کار باید حدود ۷۰ درصد از اسپیسرها، با موارد ضد رطوبتی ترکیب شود.

در پایان کار، اسپیسرها را بین دو شیشه قرار داده و سپس گاز آرگون را از طریق دستگاه در محفظه بین دو شیشه تزریق می‌کنند. دیگر وقت آن است،‌ که با چسب‌های مخصوص، شیشه‌های دوجداره را به طور کامل دورگیری کنند.

البته نوع دیگری از شیشه دوجداره دودی وجود دارد. در این نوع، معمولا شیشه‌های دودی لمینت شده را توسط لایه PVB به هم متصل می‌کنند. از این نوع شیشه‌ها برای اجرای پروژه‌هایی که خطر شکستن شیشه در آن‌ها وجود دارد، استفاده می‌کنند.

شیشه دوجداره

مطلب پیشنهادی

شیشه کلیر(clear) چیست؟

شیشه کلیر(clear) نوعی شیشه است که از شفافیت و استحکام بیشتری نسبت به سایرشیشه های …

دیدگاهتان را بنویسید